torsdag 4 juni 2009

Kass é jag!

Härregud vad länge det skall gå mellan inläggen då... förlåt.

Här har valpkurserna kommit igång och ett helskönt gäng var det kan jag intyga! Hussar och mattar som klickar, belönar, leker och tränar sina vovvar! En fröjd för själen att få se! Jag har en rolig tid framför mig i sommar!

Dessutom kom jag in på en sommarkurs via SLU om djurparksdjurens beteende och den drar igång nu till helgen. Detta innebär att vi skall tillbringa två helger med praktiska studier på Nordens Ark och en teoretisk på SLU i Skara. Det skall bli superkul! Mina två nya vänner från etologin i Linköping är också med så redan nu vet man att det blir skoj! Min grupp kommer att jobba med hovdjuren och kattdjuren, mao snöleoparder Europeisk vildkatt, Prewalskyhästen med flera så det kunde ju inte bli bättre! Jag har sen tre år gått och tyckt synd om hästarna som går i en gruspaddock för att annars växer hovarna så mycket så därför får de inte gå och beta på gräs. När jag då frågade varför de inte kunde gå på gräs bara på natten då, sk halvtid, för att få vara hästar, så blev svaret att de inte var tillräckligt hanterbara för att flyttas! Struntprat! Använd en target som de följer efter så är det ju inga som helst problem att få dem att flytta sig utan att man rör vid dom.
Mitt uppdrag heter alltså "miljöberikning för hovdjur och kattdjur" så nu djäklar! Nu skall här klickas prewalskyhästar! Tjo ho!

Vet ni vad en iBIS är? Det visste inte jag heller men jag är numera med i "IBIS-gruppen" Jag älskar den och den ser ut som mig på 80-talet... ca 1000 individer kvar i det vilda....


Europeisk vildkatt


Snöleopard


Prewalsky häst



Dessutom skall jag bo i hus med mina vänner på Tjörn i helgen så jag får åka lite hit och dit men det skall också bli superskönt att få umgås med världens bästa sköna människor. Mina föräldrar bor i mitt hus och skall mysa med alla djuren och fixa växthus till sköldpaddan och kattlucka till kisse.. Vissa har nästan en liten ark själva....

Inga kommentarer: