onsdag 22 oktober 2008

Invigningsvecka

Nu har halva invigningsveckan gått... Det har varit fullt ställ från morgon till kväll med en massa trevligt folk och deras fina djur. Då vi har haft erbjudande om gratis kloklippning så har jag träffat en hel uppsjö av djurägare med hundar som har problem med detta hemma. Det känns trist att det så lätt blir ett stort problem som dessutom ofta blir ett moment 22 då hunden tycker det är jobbigt så blir det svårare att klippa, man kanske klipper i pulpan av misstag och snart tycker man själv att kloklippning är det värsta som finns. Då spänner man sig och hunden blir än räddare... En ond cirkel är sluten.

Jag bestämde mig igår kväll att försöka hjälpa genom att dra igång kloklipparkurser som skall vända förloppet för de bägge. Vi får se hur många som hänger på, men jag hoppas att det blir ett gäng för när de kommer in med sin rädda hund och jag skall försöka klippa alla klorna på ett juste sätt blir det inte direkt optimalt inlärningsmässigt och det gör ont i hjärtat när jag känner att man kanske till och med orsakar en försämring då jag måste gå för fort fram, hålla på allt för länge och hunden kan ju vara så stressad att den inte ens går att kommunicera med, än mindre kan den ta emot belöningar.

Jag hoppas på det bästa och djurägarna har varit jätteöppna och helt förstående när jag har velat avbryta och har bett dem att komma igen en annan dag för att fortsätta. Härliga människor! Det bådar gott!

1 kommentar:

Anonym sa...

Varför är just kloklippning så svårt att lära sin hund? Jag ser många med det problemet och även min lilla MayDay reagerar på kloklippningen.