söndag 23 augusti 2009

Djuparkdjurens beteende

Nu är jag precis hemma från den sista helgträffen på min beteendekurs om djurparksdjur. Det har varit en superkul kurs där jag har fått lära mig massor om djur som jag inte ens visste fanns...:) Vi har haft en massa uppgifter som till största delen gått ut på att utvärdera hägnen där djuren bor för att se om hägnen är så optimala som möjligt för att uppfylla djurens krav på miljöberikning. Vi har fått lära oss att granska kritiskt och att komma med förslag på förbättringar som är praktiskt och ekonomiskt genomförbara. Även om man helst enbart skulle vilja fokusera på enbart djurens bästa så finns det ju som sagt många faktorer att ta med, det skall följa djurskyddslagen, det skall gå att arbeta säkert i som djurvårdare, och det får inte kosta för mycket för parkernas ekonomi är ofta ganska ansträngda. Dessutom skall det gå att hålla rent, gå att kontrollera alla djur dagligen och sist men inte minst, måste ju faktiskt också besökarna kunna se djuren.

Det är inte så lätt som man först tror... Skall tex djur som är nervösa få det dom helst vill ha, dvs avstånd och gömställen, hur skall djurvårdaren kunna kunna se om någon blir sjuk, eller blir besökarna missnöjda när dom faktiskt nästan aldrig får se uttrarna, som är en av dessa djurarter som faktiskt ligger i sina grävda bon och sover på dagtid. Många av djuren är nattaktiva och vill helst bara vara ifred dagtid, hur gör man då för att alla skall bli nöjda? Skall man klippa gräset inne hos manvargarna för att undvika fästingangrepp när deras naturliga miljö består av just högt gräs? Är det etiskt korrekt att hålla fågelhägn mindre för att förhindra fåglarna att flyga ordentligt då de kan skada sig i nätet?

Är besökarna intresserade av djuren på riktigt trots att dom inte läser på skyltar och frågar personalen, får dom ut det som man hoppas av besöket gällande ett större engagemang för de djur som de precis sett, eller är det helt onödigt med förevisning av vilda djur?
Många frågor blir det....

Jag har ju som tidigare skrivits om arbetat med Przewalskis häst och personalen har redan börjat att förbättra vissa av de delar som jag tipsade om. Jag tyckte att hästarnas grushägn var för tråkig och platt och min idé var att bygga en kulle där de kunde komma upp lite för att stå och spana. Dessutom ville jag också att de skulle få en sandgrop där de kunde rulla sig och kanske till och med sova. Jag blev jätteglad när jag kom dit igen nu i helgen när jag fick berättat att gropen hade börjat grävas och att hästarna verkade förtjusta. Bara det, gör hela kursen guld värd!

Personalen gick runt med oss alla idag och lyssnade vid de olika hägnen på vad vi hade för ris och ros och de skrev ner allt som kom upp.

Detta är ju helt super att vi lär oss nya saker och de som jobbat där länge får en nytändning och kan säga att "om man gör så här så blir det så här, det har vi provat eller det får man inte enligt lag bla bla..eller, Gud vad smart, det skall vi göra!"

Alla tjänar på det och framför allt de fiiina fiiiina djuren!


Det har varit en jättebra sommarkurs och den rekommenders varmt av alla som är djurintresserade som går och funderar på berikningar och annat roligt!

Inga kommentarer: