torsdag 13 augusti 2009

Ja jisses vad mycket som händer.....!

Vi har som sagt varit på schapendoesrasspecial med 140 deltagande hundar. Jag höll i lydnaden och det flöt på fint med en hel hög med glada hundar och nervösa mattar som visade vad man skall göra och ibland även sånt som man bara vill göra när man är schappe! Jag är stolt över er alla och hoppas att ni kör vidare i samma glada anda med era hundar!
Därefter var det utställning och Kompis dotter Svea bevisade att ett utställningsresultat är en högst subjektiv bedömning gjord av en person. Förra året blev hon höjd till skyarna och kallad excellent , i år blev hon utskickad för att hon hade för korta ben...! . Hon hade precis slutat löpa och tyckte väl egentligen att utställningen var ganska nödig och trist men man får ju faktiskt inte kortare ben för att man löper eller får man det?...Vem vet?
Ja ja...
Jag och Cilla åkte vidare på söndagen för att hemma packa om och bege oss ner till Skåne där vi skulle pendla till hundutbildningsgruppens Hund 3-kurs som är en grundläggande hundteorikurs. En fullspäckad vecka med David Selin väntade.

Jag hade mycket höga förväntningar då jag lyssnat på David i Linköping via universitetet men även dessa höga förväntningar överträffades med mer än jag anat.

Han är en man som inte satt sig fast i något "fack" utan har som huvudfokus att lära ut hur hunden fungerar och vad den behöver för att bli tillgodosedd med sina naturliga behov. Han vänder och vrider på allt möjligt, får en att tänka själv, kombinerar verifierad fakta med sina egna åsikter och teorier (som han noggrannt påpekar är just detta)och skapar ett härligt kaos i huvudet på den som lyssnar.

Ni som känner mig vet att jag har tusen frågor i de flesta kurssituationer och denna man överlevde faktiskt hela 6 dagar av mina undringar och grunningar! Fantastiskt att uppleva!

Davids grundstenar, i hans sätt att tänka hund, består av naturliga behov, berikning av miljön för att tillgodose dessa och hur de olika hundraserna skiljer sig från varann, vilket är väsentligt för oss som hundägare att ta hänsyn till, - när vi tror att vi berikar så kanske vi enbart aktiverar istället. Det är en skillnad. Man behöver de grundläggande bitarna för att må bra och sen kan man förstås träna sin hund utöver det för att skapa nyinlärning, utmaningar och för att jobba med det sociala behovet som vi alla har.

Han föder upp hundar av de gamla primitiva urhundsraserna Thai ridgeback, Jindo och Canaan dog. Vi fick avslutningsvis komma hem till David och Maria för att trffa dessa underbara hundar och för att se hur de har arbetat med berikning i hundgårdarna. Mycket spännande!

Min tanke nu är att försöka få till det så att jag kan fortsätta att utbilda mig här nere till problemhundsutredare så håll nu alla fingrar för att det går vägen med tid, pengar och så vidare.

Jag har ju redan nu börjat boka upp min höst med allt möjligt ifrån att föreläsa för SKKs västra avdelning till att komma till SLU i skara och prata katt, Cairnterrierklubben osv.. så allt måste klaffa.

Vi hörs så fort jag vet mer.Våra nya klubbmästare i Lydnad.Grattis!!!
Ozzy svänger sina lurviga
David med en av sina hundar
En snyggo till Canaandog vid namn Cops
Jindon är shibans urfader, coolt va? Jag skall hälsa Tomo att jag träffat hans farfarsfarfarsfarfarsfar.





2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det var en vecka som satte sprätt på hjärncellerna. Nu ska här berikas på alla möjliga håll och kanter!
Kramis//Cilla

Kristina sa...

gav lite ider till den nya hundgården.. skall bara blåsa upp det till större format som sagt var