torsdag 28 augusti 2008

Älskade vovvar!



Jag älskar mina luddhuvven!

Idag träffade vi Åsa och Ehmo för träning på Arendals ängar. Alla hundarna var på ett strålande humör och var fulla av fart och träningsglädje! Det var superkul att varva de udda 3 med olika korta träningspass. Ehmo blev drillad mot rutan och han sprang glad in och ut, fram och tillbaks. Han apporterade och sprang fint ut ifrån Åsa för extern belöning fram och igenom två koner.

Kompis körde gärnet med rutträning och framåtkommando. Han har en tendens att springa fram och ut på kommandot men han vill fortfarande själv bestämma var han skall stanna, så vi körde honom igenom 2 koner ca 20 meter ifrån. Åsa stod en bit bort på andra sidan och då han drev fram i fin fart och rak inje igenom de två konerna klick och belöning hos henne. Det fungerade jättebra! Sen vände jag på steken och ställde ut konerna med längre mellanrum för att markera var jag skulle kommendera honom för att stanna under inkallning. Åsa står kvar på andra sidan, ber Kompis att sitta, jag står 30 meter bort och kallar in, kommenderar stanna vid konerna och då han stannar snabbt får han springa tillbaka till Åsa för korv.

Han tyckte det var svårt att inte sitta och vrida på sig och snegla på Åsa medan han väntar på mitt inkallande men då jag bara gav kommando "här" då han fokuserade rakt fram så löste han det snabbt.

Vi pratade efteråt om hur häftigt det är när man får ett skönt flyt i sin träning och man verkligen känner att det går framåt och att hundarna får tänka till och sen faktiskt tar det ett steg till och fattar vad man försöker förklara.

Dito var även han på hugget och fick köra sina korta intensiva pass för fotplacering och blev shejpad på sin "rörruta". Han är som vanligt lite galen men idag försökte han faktiskt behärska sina mörka demoner som helst vill springa runt och jaga harar....
Gullehundar!!!!

Inga kommentarer: