torsdag 20 november 2008

Trix och fix!

Ikväll har vi sheipat lite för det var så länge sen. Nu lyfter båda mina hundar den tass som gäller när jag säger höger eller vänster! Det är så kul med vintershaping! Dom är båda jättesugna på att träna för matte har varit ganska tråååkig den senaste veckan. Kompis tyckte det var svårt med vänstertass för han har i 8 år enbart använt höger när han "hälsar". Men det gick det med till slut och jag kunde i slutet utmana dem rejält med att byta kommando till ex höger när jag kört 10 vänster på raken precis innan och de fick fundera en hel del men blev supersäkra till slut!

Igår hade jag ett härligt par med en härlig vovve som privatkonsultation. Vovve har lätt att stressa upp sig och svårt att i det läget lyssna och lära sig något. Hjärtat är dock stort som en lagårdsdörr och så fort han förstod att ingenting hände så länge han flamsade så lugnade han snabbt ner sig så mycket att det var jätteroligt att träna honom! Det är bara att gratulera husse och matte till en hund som är väldigt mycket hund men dessutom en helt underbart härlig sådan!

Nu har Dito kommit igång ordentligt så medan jag skriver detta står han uppe på sin stora balansboll och hoppar upp och ner så bollen flyger och far åt alla håll och kanter!

Inga kommentarer: