lördag 3 januari 2009

My Dog /Ditos roskildefestival

Är precis hemma från den stoooora hundutställningen på mässan. Kompis stannade hemma hos mina föräldrar och Dito var med som rasmonterhund. Detta innebar att sitta och se flirtig ut då folk kommer fram och frågar om rasen. Han gjorde ett fint jobb och flera besökare blev lite konfunderade och trodde att det fanns en korthårig variant.... men det var ju bara att erkänna att hans matte fuskat och klippt ner honom. De flesta tyckte att han var söt som socker ändå och det kanske till och med var bra för vissa att se att det är ett alternativ om man som jag är mer intresserad av schappens övriga egenskaper än dess långa päls.

En schappeperson kom dock med korkade kommentarer om att han inte är en riktig schappe för att han är klippt, och på sådant vet man inte ens vad man skall svara...Det är ju samma som att säga att en hund som har en felaktig teckning inte är en äkta "vad det nu är" eller att alla hundar som inte klipps i utställningsfrisyrer är "äkta". Bla bla bla.... Så tycker jag! Det är väl inte frisyren som gör hunden??? eller...

Mina hundar och jag slipper att bråka med tovor, de slipper vara blöta i flera timmar efter renspolningen, de kan kommunicera bättre då deras signaler i ansiktet syns, de kan se utan att man behöver ha en tofs, så för mig överväger fördelarna med att klippa ner mina hundar. Smaken är som baken och trots att jag tycker att de långhåriga hundarna är jättefina precis som de är så tycker jag, förutom det som jag tidigare nämnt, att mina hundar är djäkla söta klippta också! Hade det funnits en hund som hade samma egenskaper som en schappe och som var korthårig så hade jag haft en sådan direkt, men nu finns det inte någon sådan, och så länge man har en klippmaskin så är det inte speciellt besvärligt att själv snickra en för mig perfekt hund. = En framåt, glad, arbetsglad jycke som dessutom inte är stressig och har lätt att koppla av, som inte tovar ihop och tar en massa tid bara för att hålla en stor päls i ordning.

Detta blev ett gnälligt inlägg enbart på att en person tycker saker ( dessutom är jag inte värst imponerad av personen i fråga redan från början).

Det som var väldigt trevligt var att träffa, förutom en massa trevligt folk från alla möjliga hörn, även fick klämma på två av Kompis fina döttrar! Den lilla bruna har det lite lurigt i utställningsringen för hon ser ganska annorlunda ut och tycker att det är sådär intressant att springa runt därinne... hennes matte är helskön och reagerar bara med att säga : Ja,ja, det spelar ingen roll! Vi skall visa upp oss på lydnadsplan istället för det gillar vi båda två! en perfekt matte! Men den andra syrran Zoya,blev 2:a bästa tik i sin klass. Hon ser ut som en tjejvariation av sin far, kan det bli bättre?

Dito har i alla fall mestadels varit duktig och med några onödiga undantag med svordomar riktade mot vissa individer, har han varit go och glad, kissat på varenda stolpe, gått på ett motionsband som ett företag förevisade (han knatade i 4 km/tim)
- utan att höja på ett ögonbryn! Härlig inställning!

Matte har shoppat loss på nya handsydda supersköna koppel, en rosa mjuk gris och en stor blå bläckfisk! Helt onödigt.....men ändå.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är dumt att döma hunden efter håren. Udo älskar att vara kortklippt!

Anonym sa...

Men herregud, såklart man inte ska klippa ner sin Schappe! Då är det inte en Schappe! Skulle jag aaaldrig göra... ha ha ha! *flinar finurligt* ;-)

Låter som ni hade det toppen på mässan! Grattis till Kompis dotters fina utställningsresultat oxå. :-)