torsdag 22 januari 2009

Tränat lite vovve

Vi har faktiskt hackat upp lite korv varvat med rå kycklinghalsar och tränat lite de sista dagarna. Igår körde jag stimulikontroll med Kompis och han är jätteduktig. Vi har också jobbat med ställande från liggande framför mig utan att ta några extra steg bakåt som han gärna gör. Så fort jag använde omvänt lockande började han ställa sig mycket tryggare. det kunde jag snabbt ta bort och med ordentliga kriterier och frisignaler blev han snabbt mycket bättre. Vi kom så långt att han lägger sig frivilligt, ställer sig på kommando trots att en korvbit ligger mellan tassarna på honom, jag traskar runt honom och släpper korvar överallt och han står blick still tills varsågod kommer! Kul!

Med Dito har jag också börjat med stående, men med Maria Hagströms metod med att lära hunden att hoppa upp med frambenen och bli klickad för framtassarna som tar i backen. Dito tycker ju att det är toppen att studsa högt och lågt så detta var verkligen i hans smak.... nu hoppar han lite när som, och inte alltid så himla kontrollerat... mao har vi inte satt kommando på nått än...

Ikväll testade vi med att lära oss skillnaden på hö och vänsterapporter med skick med hand och verbala tecken, det var svårt tyckte bägge två och de tog gärna den som var senast utlagd utan att ta direktiven på allvar. Kompis kunde gå ut rätt för att sen i sista minuten ändra sig för att hämta fel. Dito försökte ju förstås att få med sig båda två i sin tandlösa mun.... sköna lilla clown! Men båda rufshuvuden jobbade fint och fokuserat.

Appropå ingenting hittade jag en död hund på vägen till jobbet imorse...Det var en stor blandrashane som antagligen precis blivit påkörd. Det var ju bara att kämpa och kånka in den i bilen för att ta med den in till jobbet. Där hittade vi att den var chippad och i fick tag på ägarna som kunde komma in och få säga hej då till sin vän. Jag hoppas att den person som körde på hunden har ringt till någon eller åkt iväg för att skaffa hjälp när jag kom, för jag vill inte tro att man kan köra på och döda en hund utan att göra sitt bästa för att se till att hunden tas omhand och att ägarna får en chans att veta vad som hänt.
De var ju förstås helt förstörda med tacksamma att någon tagit hand om honom. Burrrr..... det får aldrig hända oss,,,,

vi skall sätta upp ett stängsel så fort det någonsin går!

Inga kommentarer: