lördag 12 juli 2008

Utställning i Tvååker för Ditos syrra Svea.

Åkte direkt ner till Tvååker efter ett nattpass på jobbet.... Härliga Cilla bjöd först på nyponsoppa med mandelbiskvier till frukost och sen bar det av! (Proffsigt att ha biskvier hemma!) Jag hade med båda mina schappar för att miljöträna den lille och Kompis behöver också se den där världen igen. (Det är ju snart rasspecial och då ställs Dito och Kompis skall tävla lydnad.)

Väl framme var det större än jag trott och ögonen höll på att trilla ut på Dito, som öppnade upp starkt med att tro att om man morrar och skäller på de andra så är man någon... Det är tråkigt att han låter som en livsfarlig hund när jag vet att han egentligen är direkt frustrerad för att han inte kommer fram i koppel. Han känner sig trängd och stoppad och då slår det över. Han är klockren i att umgås med andra hundar när han är lös så detta uppvisar han enbart i trängda koppelsituationer. Det gör ju inte problemet mindre så jag får nog ordna lite ensamtid med honom och sätta igång att träna. Jag vet ju precis hur jag skall göra men det är praktiskt svårt att fullfölja en plan i det verkliga livet då situationerna dyker upp runt hörnen och jag har ju minst en hund till i näven som då direkt tror att något är på gång och då smittar det.... suck!

Vi möter lilla Svea som har lyckats att bli lös i magen + att hon löper! Men söt som socker! En liten tjejversion av sin far. En far som inte alls förstod att det skulle blinka rött med tjutande sirener hos SKKs avelsdata om han hade fått som han ville.... Snuskgubbe!
Dito har lugnat ner sig med sitt tyckande och är duktig och ligger lugnt och tittar.

Vädret var härligt, och bulle och kaffe intogs under parasoll medans Svea seglade förbi. Trots att hon gärna ville sitta ner då domaren klämde och tittade så fick hon ett CK och blev 3e bästa tik efter 2 jättefina tikar, så det var en jättefin placering! Grattis Maria! Bilder kommer snart!

Matte var dessutom tvungen att impulsköpa en stor tygbur så att Dito inte skall behöva stå och huka för att titta ut. Dessutom ingår tältpinnar som sitter fast i backen och det kan behövas när han dönar in i buren som bara snurrar flera varv! Det ser i och för sig ganska kul ut... Men vi behöver en bra bur till veckan är det dags att åka till Norge igen! Tjoho! Skall även försöka hitta en bra videokamera.

Jag kan glömma att köpa hus just nu för trots mitt bud på 1 000 000 då blev jag överbjuden... snyft! Trösthandla hundgrejer funkar fint för mig!

På väg hem började jag säcka ihop för det är nästan ett dygn sen jag sov....
Men mina föräldrars soffa funkar fint och nu har jag och vovvar sovit som klubbade sälar.

När jag tittar igenom min mail inser jag att på klubbmästerskapet i lydnad kommer vi att ha hundar i 3 klasser! Superkul, för det var inte många år sedan det kändes som om ingen höll på med lydnad men så var det ju inte! Kul att ha fel ibland!

Så här glad blev domaren Nils Mohlin när han såg Svea!!



Inga kommentarer: