söndag 15 februari 2009

Full rullehelg!

I Lördags morse drog färden till Husqvarna för årsmöte i schapendoesklubben. Det har varit en hel del tjafs i klubben med olika idéer om vad vi skall koncentrera vårt arbete på så man åkte allt dit med lite pirr i magen... skulle den nya styrelsen som gjort ett hästejobb få sitta kvar eller skulle det bli nytt igen?

Allt gick lugnt och stilla till och de uppfödare som inte tycker som sittande styrelse valde att inte ens dyka upp... Det är också ett sätt att hantera saken... Alla som hade en avvikande åsikt förutom en struntade helt enkelt i att deltaga. Heder till er som faktiskt kom och uttalade sig om det var något som inte riktigt hölls med om! Det tyder i mina ögon på en seriositet och tyvärr finns det dom som inte vill leka alls om inte spaden är deras och de vet att så fort leken inte passar att de kan ta spaden och gå hem, (hem till Belgien??)
Tanken är väl att en debatt är bra för klubben och har man olika åsikter skall man väl ändå kunna diskutera och föra arbetet framåt, eller? Det blir ju svårt när vissa har surat ihop totalt bara för att det inte blivit exakt den situation som de själva skulle velat.

Efter mötet for jag och Cilla vidare till Linköping där jag skulle gå på min universitetskurs i Djurens beteende. Jag hade snurrat till min bokning av boende så Cillas söta mamma bjöd mig hem till sig där den fina 80-åringen bjöd på champagne, tacos och en god humor vilket gav en mycket trevlig kväll!

Kursen är bra men jag börjar att känna att det mesta har jag antingen hört förut eller så kanske jag inte ens håller med.... lite lurigt. En etolog som arbetar ffa med primater pratade avslutningsvis om inlärning och klicker. När hon börjar säga saker som att när man väl satt en signal på beteendet så skall det aldrig mer förstärkas om inte ett kommando getts, höll jag på att krypa ur stolen... Dessutom fick hon det att låta som att det var svårt att få en jaktglad hund att komma in med fågeln och för att den skulle göra detta var belöningen tvungen att vara bättre än fågeln. Då jag såg att frågeställarens mod sjönk ner i skorna ville jag bara tjoa, Premacks princip! Ett osannolikt beteende förstärks av ett mer sannolikt! Låt hunden förstå att enda chansen att få tillgång till fågeln, om den är så fin, är att först komma in med den! Men men, jag får nog lära mig att försöka vara tyst ibland också men det är inte lätt, det vet dom som känner mig...

Nu ikväll gick Klara och Mia på TV och jag och Dito gjorde en strålande TV-debut! Hm hm,,,, kanske inte vår starkaste sida.. Hörde någonstans att de har ca 3 miljoner tittare... hjälp...det här kommer jag att få höra!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra talat om årsmötet mm. Jenny. du uttrycker precis alla våra åsikter.

Kram
Solbritt o Bertil

Anonym sa...

Önskar jag hade varit på plats på årsmötet... ha ha, fast det låter som att det var lite väl mycket barnsligheter och då blir Kattis tröööött. ;-)

Det var tokroligt på Mia och Klara! :-)))