lördag 7 februari 2009

Lämnat över nycklarna och träffat Torun och Jack!

Idag var det dags att lämna över lägenheten och det kändes först lite konstigt men känslan gick snabbt över i en skön känsla av att "nu är jag bonde", jag hade till och med gummistövlarna på när jag träffade den nya tjejen.....



Utsikten från köksfönstret i onsdags morse...

Utsikten från badrummet...

(Jag har det allt ganska fint!!!!)

Efter överlämnandet bar det ut i skogen med våra vänner och hundarna dönade verkligen hialöst i skog och mark. Gött mos!

Därefter åkte jag ut till en kvinna som vill ha hjälp med sin frieserhäst med att börja klickerträna honom. Från början var det tänkt att detta var en kund som vanligt, men bara det att man har en frieser gör att man hamnar i rabattboken och dessutom kände jag direkt att detta är ingen kund utan en blivande vän här uppe, får jag klämma på hennes häst så hjälper jag gärna till. Detta är ju första gången jag provar teknikerna på en häst så "Jack" får bli min försökspatient.

Kolla in honom så förstår ni om att jag drömmer mig bort ibland att jag har en aldeles egen...Han har hår på fötterna, ett underbart mysigt sätt och en charm som få har skådat! Jag förstår Torun när hon beskriver honom som en dröm som blivit sann!

Vi började med targetträning (min fönsterskrapa som låg i bilen efter flyttstädandet) och snabbt förstod han att det gällde att stoppa näsan på den, kanske smaka lite också...

Därefter började vi jobba med att han skall backa ifrån oss lite för stor som han är, vill han gärna krypa upp i knäet när man jobbar med honom. Det var lite svårare men i slutet började han fatta konceptet. När jag försökte belöningsplacera mellan frambenen för att få ytterligare steg bakåt, insåg jag snabbt att trots sin storlek kan han stoppa huvudet lååångt in och emellan frambenen UTAN att flytta frambenen.... Guuuud vad han var fin !!!! Se själva:


Så här ser man ut när det är belöningsdags....med....
....klia rumpan, det är skööönt som belöning.

Klickerträning är superkul!

1 kommentar:

Anonym sa...

En riktig John Bauer häst. Sååå underbar.

Vi ses på söndag!

A-C E