söndag 21 december 2008

Varför sköldpaddstatueringar?


Sitter här på kvällen och snöar på YouTube. Hittar 4 filmer om sköldpaddsprojektet jag var med i under många år. En kille har filmat allt i fyra filmer och han har verkligen fångat hur det är där nere. Att arbeta med ett vilt djur som funnits på vår jord och sett likadant ut i 200 miljoner år, (de fanns alltså innan dinosaurierna), det är ett underbart privilegium! Jag jobbade ffa med natttjänsten då man patrullerade stranden och mätte, märkte och dokumenterade sköldpaddorna när de la sina ägg. Förutom den fantastiska möjligheten att få träffa ett så uråldrigt utrotningshotat djur på nära håll så hade man en fantastisk upplevelse bara i att träffa folk ifrån hela världen som arbetar, sover, och bor ihop! Vi hade dock inget hus på min tid, utan vårt kök var ett stort träd där man hängde upp kastrullerna i grenarna. Vi sov i tält eller under bar himmel i hängmatta när vildhundarna käkat upp tältet,bara för att vara roliga....

Jag har mött de mest fantastiska människor där nere! Se på filmerna så förstår ni varför jag har mina sköldpaddor för evigt inristade på armarna.

www.youtube.com/watch?v=3rRD4YunSDo&feature=email

www.youtube.com/watch?v=Lh2YEzWCMPM&feature=email

www.youtube.com/watch?v=rJMSm_f0PXw&feature

www.youtube.com/watch?v=9jNiF2xV4CM&feature=email=email

Inga kommentarer: