torsdag 12 mars 2009

Ännu en fullrullevecka...

Ytterligare en fullrullevecka!

På Måndagen träffade jag en härlig labbefröken som var så söööt att Kompis hoppade ur bakluckan utan frikommando för första gången på flera år....! Hon hade dock tydligen börjat löpa dagen efter, fick jag höra, så det kan förklara hans dåliga omdöme..
Det var en kul session där vi gick igenom hur inlärning fungerar och hur viktig konsekvensen på hundens beteende är för vad den kommer att lära sig.

På Tisdagen blev det ledigt i för min grundkurs blev alla förhindrade av olika orsaker att kunna komma på den sista träffen så vi får köra en annan dag.

På onsdagen hade vi valpkörskola på kliniken och jag mitt nöt körde efter fel powerpoint så mitt i alltihop tog bildspelet slut och alla fick sitta och vänta tills jag hittade den riktiga versionen.... Pinsamt! Men jag tror att även detta gäng blev nöjda!

Idag började jag senare, och tänkte att min lille katt skulle få se det "stora utet" så på med sele och ut gick vi... det var nog lite läskigt men jag såg nog hans blick när han började spana upp i de stora bokarna vi har i trädgården, "här kan man klättra"- blicken kunde han inte dölja! :) Sen började det snöa! Jag stoppade in kisse under jackan och gick en riktig julpromenad med gnistrande skog runt omkring oss, vackert, men lite synd ändå för den senaste veckan har det faktiskt börjat lukta vår och fåglarna blev nog också lite snopna.

Sitter här och skriver trots att jag behöver packa för imorgon kör jag till Linköping för min etologikursträff.

Det skall bli kul även om jag är en smula skeptisk till etologen som skall fortsätta med att lära oss om inlärning med klickermetoden. Flera saker höll jag inte med om av det hon sa sist, och jag anser att det finns många i vårt land som skulle kunna hålla i detta ämne bättre!

En etolog har inte utbildning i detta ämnet om de inte förstås har utbildat sig vid sidan av, och det enda jag vet att dennna tjej har gjort är att gå "chicken camp" för Bob Bailey på House of Learning och det anser inte jag är tillräckligt för att agera som en auktoritet inom området på en universitetsutbildning.

Men men, jag har lovat mig själv att hålla tyst denna gång och inte komma med frågor och åsikter, det blir lättast så....

Inga kommentarer: