torsdag 19 mars 2009

Etologihelg med mera, bla annat våren!...




Kolla in Humle och Dumle! Ego puttar helt sonika bort blöta mustascher....

Åkte som sagt upp till Linköping för min universitetskurs i etologi. Då det nu är den 5:e kursen jag går där uppe så börjar det kännas som man har hört det förut... dvs inte allt på långa vägar men vissa föreläsningar är exakt vad som gavs i andra kurser och det känns ju lite trist. Men det var en hel del nytt oxå och en kvinna från Anticimex berättade om våra sk "skadedjur och hur de skall kännas igen och i stora drag vad som motiverar dom. Intressant! Etologen som körde föreläsningar om klicker kom in på ämnet lite djupare och det mesta hon sa håller jag helt med om men det fanns fortfarande bitar som jag inte alls håller med om. Till exempel att en shapingtrappa alltid skall stegra i svårighetsgrad och att man alltid skall belöna i sista trappsteget. Hon pratade inte om hur viktigt det är med variabel förstärkning, för att öka oförutsägbarheten hos djuret för att hålla upp intresset i hela kedjan. Inte heller pratade hon om baklängeskedjning eller om korta pass eller om vikten av pauser i nyinlärning.... osv osv.

Men i stort var det ok, och det som är roligt är att många som var där blev klart sugna på att ta reda på mer och det är ju alltid bra!

Jag träffade några nya sköna tjejer med grandisar och nordsvensk och de hoppas jag att få träffa igen. Mycket riktigt hade de tyckt att jag verkade tjurig på förra mötet när jag satt och opponerade mig mot föreläsaren men denna gången höll jag mitt löfte och höll tyst...

I onsdags var det 3:e valpkursen och det gick fint med ett gäng med förväntansfulla nyblivna hundägare med tusen frågor. Det är alltid lika kul att träffa dessa sköna människor som har hela livet framför sig med sina nya kompisar. Dito börjar dock bli ite trött på att vara förevisningshund som varje vecka skall ta tempen... men han är superduktig då Elisabeth klämmer och drar och avslutar med att lägga tassbandage. Han börjar kännas vuxen nu!

Appropå vuxen har den lille katten kommit upp i två kilo och nu är han snart 4 månader! Idag fick han följa med ut i den sköna våren i vår trädgård med krokusar!


1 kommentar:

Anonym sa...

Vet inte om du vågar ta hem Grandis tjejen.. risken här hög för kattnappning.. han är ju underbart söt!

*hihi* du var inte så farlig som du verkade ;)