lördag 21 mars 2009

"Leg. Djursjukskötare"

Detta blir min nya officiella titel from nästa Januari! Riksdagen har efter 10 års diskussioner beslutat sig för att ge oss som är utbildade till djursjukvårdare en egen legitimation.

Detta är både bra men också lite läskigt!
Bra av den enkla orsaken att vi faktiskt får en riktig yrkesidentitet som höjer statusen på vårt yrke och dessutom blir det tydligare och lättare för oss alla både som kollegor och för djurägarna att veta vem som är vem.

Idag kan vem som helst kalla sig för djursjukvårdare, och man kan efter att ha gått en kort utbildning om regler och farmakologi C15 få ge mediciner och utföra annat på direktiv från Veterinären. Nästa år kommer denna möjligheten att tas bort men det kommer att finnas en möjlighet för de som jobbat i minst 10 år att ansöka om att få göra någon sorts stor tentamen för att få legitimationen ändå.
Annars får man endast arbeta som djurvårdare utan att medicinskt behandla eller liknande.

Det som känns lite läskigt är att med en legitimation får man ju även ett eget ansvar för allt man gör och allt man söver. Detta innebär att veterinären inte längre tar smällen om jag skulle göra något fel utan det är jag som blir varnad eller fråntagen min legitimation....
Men det är ju helt rätt och det är ju så det har känts i alla år ändå, och numera är man faktiskt så rutinerad så jag behöver inte undra och grunna på vad jag kan och vad jag faktiskt inte kan. :)

Det känns med andra ord riktigt kul att det äntligen blivit klart!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej! jag har länge velat bli djursjukskötare och undrar vilken utbildning du gått för att ta dig dit, Jag bor i Uppsala, så utbildningen i Skara känns lite väl långt dit :S tack på förhand! Mvh Lynn

www.wisewords.blogg.se

Märit sa...

Hej!

Jag håller med, det blir bra med legitimationen.
Jag var på info om det igår kväll. Det var många chefer som satt och skruvade på sig där. Nu får de bita i det sura äpplet om de inte proriterat utbildning förut...

Mvh Märit, snart leg.djursjukskötare