fredag 23 maj 2008

Dito har överträffat sig själv.... i båda riktningarna...

Idag åkte vi till GMBK för att köra igenom lite grejer inför en eventuell tävling på onsdag. (Den börjar kl 6 och jag jobbar till 7)... får kolla om jag kan få ledigt...

Började att köra programmet i 2:an med Kompis.

Det gick riktigt fint, men då jag testade honom med att sända på rutan som jag satt upp i förväg blev han tveksam... suck! Vi är inte helt hemma där än... Till slut tog han tag i det och drog iväg fram men jag fick ställa mig lite närmre innan han kopplade, så nu har vi att träna med ett tag till. Ja ja.

Efter det körde vi lite "framförmappar" läggande ställande och sittande under baklängesmarch. Det gick helfint och det känns gott att man lätt kan plocka fram detta trots att det var ett bra tag sedan sist. :)

Byte till Dito:

Duktig på fokus ut på en plan som är helt tom förutom på en snubbe som avslappnat ligger lite längre bort på gräset med sin rottistik.

Dito börjar att tappa fokusen så fort vi kom närmare dem, så jag ropade helt fräckt och frågade om vi kunde använda dem som störning.

Det gick fint och vi fick då tillfälle att träna på att gå emot en främmande intressant tik. Dito var faktiskt jätteduktig och förstod direkt vad han skulle göra för att få komma närmare.

Kriterier var att inte gå fram före mig och strax kunde jag även lägga på ögonkontakt och bibehållen fotposition. Han skötte det så fint att vi lät honom gå fram och hälsa på, som det visade sig, en kalasfin 1 1/2 årig tik som gärna blev flirtobjekt. Jag kallade tillbaka honom och vi utnyttjade situationen till max! Superbra med sådana här möjligheter! Många bra repetitioner blev det!

Sen satte vi oss ner och slappade precis brevid och husse och jag dryftade hundlivets alla olika sidor tillsammans med en unghund... Då Dito kopplade av och lade sig fick han sina belöningar och det tog inte många minuter innan han kopplade av totalt.

Ovanpå detta dyker en kille upp med 4 hundar, 3 borders och en corgitik.

Dito reagerar kraftigt och börjar tjoa i kopplet för rottisen var ju nu hans och appelplanen också ... Då hans hundar var fantastiskt lyhörda fixade deras husse snabbt att alla hundarna lade sig ner där de stod så hela situationen lugnade ner sig, Dito också.

Då han tystnade med sitt frustrerade skall som låter jätteargt men som egentligen bara betyder, JAG, JAG, VILL, VILL, lät jag honom sitta lugnt ett tag tills han var helt lugn , ett varsågod och han var iväg!

3 hanar och 2 tikar och Dito kände inte någon i den nya flocken som bildats men det gick fort för honom att både säga, förlåt, valp, och skall vi leka, eller, till corgin snarare, -tjenare bruden!

Det var mycket nyttigt för honom att inse att man inte bara kan "döna " på som han helst vill, utan att få en känga (från corgin i detta fall).

Dito blev så snurrig så han avrundar med att kissa på kille nummer 1 och matte får återigen hålla upp sin hemgjorda "Förlåt-skylt" Pinsamt. Trots att han blev kissad på får vi sitta kvar och vi hänger allihopa med alla hundar i lugn och ro och bara snackar ett bra tag, jättetrevligt!

Del 2:

Hem till föräldrarnas tomma hus, kasta i sig mat för nu är jag superhungrig!

... Samtidigt passar den "Svarta faran" på att totalt demolera deras soffa i uterummet. Detta märker inte matte förrän valp kommer in i köket och ser ut som det har snöat.... skumgummi i hela huvudet, både utanpå och inuti! Vi snackar Demolering av högre grad och det blev att hålla upp skylten igen framför telefonluren då jag ringde mina stackars föräldrar som fridfullt låg med båten i en stilla vik någonstans.

"-Ja, men sån är han ju, det visste vi ju" blev svaret.

Älskade föräldrar, nu säger jag förlåt så att alla kan se min offentliga skam!

Förlååt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, jämarns... *chockad* Ha ha, fast Tarass har oxå kissat på en människa (som visserligen stod bredvid en stolpe så han tog fel) och han demolerade syrrans soffa (fast han gjorde det inte med flit, den råkade bara komma emellan då han tuggade ben). *skrattar* Vi hundmänniskor verkar gång efter annan villigt kliva i skammens skor. :-)))

Anonym sa...

Kämpa på, vi tror på er. Härligt att du kan skratta åt galenskapen :D

Jenny o company sa...

Tack fröken för dina glada tillrop,dom behövs. :)Ja, det är en djäkla tur att han är söt för annars blir det snart ytterligare en (ganska stor)valp på Blocket.
30 spänn!

Kattis, stackars Tarass att det kan bli så fel fast man inte menade att göra något fel.... hm, hm.