fredag 30 maj 2008

Kompis får gratis leverpastej med hemlisar i....



Kompis verkar inte ha ont alls och det är jätteskönt! Konstigt för halsen ser ut som om den varit i en köttkvarn. Den är röd och svullen med en massa gojs under huden som jag inte vill skriva mer om... Han äter sina stora tabletter med antibiotika med god hjälp av ungsbakad leverpastej. Han tycker att den biten är toppen, däremot är det inte lika kul med massage och sårtvätten, han vet när det är dags och försöker försvinna in under sängen men kommer fram då jag kallar, han lägger sig på sidan och blundar och när det är klart blir han jätteglad för då är det belöningsdags igen!

Vi har tagit det ganska lugnt idag och bara kört ett kort träningspass ihop med Cecilia och hennes agilitystjärna Diesel. Han har börjat med slalomet för tanken är att han skall vinna på söndag då dom har kursavslutning med tävling! Go Diesel, Go!

Dito hade med sig sin bur ner till plan idag och det gick riktigt bra. Han väntar fint, försöker ibland att gå ut när jag inte har ropat än och några gånger drog han iväg på egna grejer efter mitt frikommando. Annars måste jag säga att det känns som en kalasgrej att faktiskt släpa med sig buren på träningarna, för det blir väldigt tydligt för honom när det är paus och passen blir mer effektiva och fokusen därefter. Vi körde lite fritt följ baklänges som vi har börjat vända upp och han hänger generellt på fint! Vi klarar cirka 5 steg med fokus och sen bryter vi. Vi har börjat lite med starter från sittande vid sidan men det är svårare. Det kommer nog då jag har lagt på kommandot för fot. Som det är nu brukar jag ju även be honom att vänta innan jag lämnar för att kalla in och han tror nog att det skall vara så för att det är det vi gör oftast...

Kompis fick komma ut ett tag för att skickas på rutan och han var helt supertaggad! Kanske är nått att tänka på inför nästa tävling, att inte göra något alls 2 dagar innan....(kanske inte bli biten innan eller sätta dränrör på vaken hund) men pausa honom lite, för idag var han superhet och jätteduktig! Sprang så att dränen fladdrade! Han stannade blicksnabbt på kommandot i rutan och kändes allmänt jätteglad över att få göra något.

Läggande under gång är en 10 poängare varje gång och det är faktiskt fjärren också! (en gång slarvade han lite dock)
Inkallande med ställande börjar att fungera även när han kommer i hög hastighet. Jag använder fortfarande även handkommando och han tvärnitar inte men jag är helt nöjd med att få en 8 eller så.

Dito har idag käkat på min nätkabel till modemet om ni vill veta...orkar inte ens bry mig längre om allt han äter upp...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hurra, hurra för Dito idag!

Inte för att han äter sladd eller går fot eller nån annan av hans storartade prestationer - utan för att han har föllsedag!

Litet svart pip-marsvin blir stor hårfager yngling på bara ett år! Det är som en saga...